A felújítások kapcsán az egyik legtöbbet emlegetett probléma, hogy szinte véget nem érőnek tűnnek. Legtöbb esetben ezt arra fogják, hogy a kivitelezők linkek és nem megbízhatóak, sosem tartják be, amit ígérnek.
Biztos van olyan eset, ahol szimplán ez okozza a bajokat, de azért a kép nem ilyen egyszerű.
Nem mindig a kivitelező hibája, hogy nem tud határidőre teljesíteni.
Nézzünk 4 -megtörtént esemény alapján vett -esetet, ami miatt elhúzódhat a kivitelezés, és hozzá tippeket Ön hogyan kerülheti azt el, ha 2023-ban felújításra adja a fejét.
- Váratlan események
Egy felújításba a kivitelező szinte sosem akkor kapcsolódik be, amikor már a lakás szét van bontva, hanem akkor mikor a tulajok még benne laknak, vagy be van teljesen bútorozva.
Emiatt nehéz előre megjósolni, hogy bontás után mi derül ki az ingatlanról. Legtöbb esetben a tulajok sem tudnak egyértelmű választ adni az olyan kérdésekre, mint például mi van a parketta alatt. Pedig ez a műszaki tartalmat és a kivitelezési határidőt nagyban befolyásolja.
Egy lakás felújítás során a régi parketta került felújításra, szépen lett felszedve, majd utána kiderült, hogy alatta még földdel van töltve a padlózat, így betonozni kellett.
Legtöbb esetben a látszó felületek, burkolatok alatt várnak a meglepetések, amiket nem lehet előre tudni. és elsősorban a padlót, a falakat és a vakolást érintik.
A váratlan események jelentősen el tudják húzni a kivitelezés idejét. Ha generálkivitelezővel dolgozunk, akkor csökkentheti a többlet időt, hogy a kivitelező a saját embereit könnyebben és gyorsabban mozgatja és hívja vissza a munkaterületre. De ha minden szakmához külön szakembert használunk, akkor a plusz időbe még bele kell számolnunk azt is, hogy nem tudhatjuk, hogy a felmerült problémától számított mennyi időn belül tud az illetékes szakember újra jönni.
Célszerű ezért is a felújítás tervezése - az idő és pénzügyi keret kiszámítása - során tartalékolni és rászámolni az ilyen váratlan eseményekre.
Ugyanakkor érdemes előre egyeztetni a kivitelezővel, hogy mi lehet a bontás után fennálló legrosszabb verzió, és az mennyi plusz időt és pénzt jelent. A keretünket érdemes ezzel a legrosszabb verzióval tervezni.
- Menet közben döntjük el mit szeretnénk
A felújítási munkák elhúzódásának másik legnagyobb oka az, hogy a szakik úgy vállalják el a munkákat, hogy ténylegesen nem tudják mit is kell megvalósítaniuk.
Vegyünk egy esetet, ahol a kivitelezőt kihívják egy garzon lakás fürdőszoba felújításának felmérésére. A tulajdonosok a felmérés alatt annyit tudnak mondani, hogy fel szeretnék újítani a fürdőszobát és épített zuhanyt szeretnének. De ennél több tervük nincs még a felújítás kapcsán.
Abban az esetben, ha a kivitelező pontos árat és határidőt igyekszik adni a megrendelőnek, akkor milliónyi kérdést kell feltennie egy ilyen helyzetben. Ha ezt nem teszi, csak a fürdőszoba és a zuhany mérete alapján ad egy ajánlatot, szinte biztos, hogy se a költség, se az idő nem fog a végén az ajánlattal még köszönő viszonyban sem lenni.
Ahhoz, hogy pontos árajánlatot lehessen adni -a példánál maradva egy fürdőszoba felújításra - legalább az alábbi kérdésekre kell felkészülni az ajánlat előtti felméréshez:
- mennyiben változik az alaprajzi elrendezés?
- hol lesznek a víz és elektromos kiállások?
- kád , tusoló vagy épített zuhany lesz-e?
- milyen méretű burkolat kerül a falra és a padlóra?
- milyen alakzatban tervezzük a burkolást?
- hogyan lesznek a lámpák, kapcsolók, konnektorok?
Ezek azért fontosak, mert befolyásolják, hogy ténylegesen mekkora munkáról van szó és az mennyi ideig tart.
Ez persze nem azt jelenti, hogy meg kell tudni mondani a használni kívánt burkolat nevét, vagy a fürdőszoba lámpa típusát. De tudnunk kell milyen méretű lesz nagyjából a burkolat – átlagos 30x30-as, vagy egész kicsi 5x5-ös vagy nagy méretű 120-as – vagy hogy led tükröt tervezünk vagy két lámpát a tükör mellett mondjuk.
Mert hát fürdőszoba felújítás és fürdőszoba felújítás között óriási különbségek vannak:
leverni a csempét, újra burkolni egy fürdőt 30x30 as hálóba rakott csempével, majd beépíteni egy új kádat a régi helyére,
nem ugyanannyi idő, mint
leverni a csempét, áthelyezni a víz és elektromos kiállásokat, kialakítani egy épített zuhanyt, 7,5x20 as csempével halszálkában kiburkolni plafonig a zuhanyzót, és 120x120as csempét felhelyezni a többi falra.
Ha ezek a részletek a bontás után és menetközben derülnek ki, biztosan bekövetkezik a csúszás a kivitelező részéről, mert nem tudja a munkát annyi idő alatt befejezni, mint amennyit rászámolt. De már várja a másik megrendelő is, ahol meg kell kezdeni a munkát.
Ilyenkor a kivitelezők elkezdenek megrendelőről megrendelőre ugrálni, és gyakorlatilag sehol nem teljesítenek rendesen.
Ezért gondoljuk úgy, hogy a felújítás nem a bontással kezdődik, hanem ott, hogy alaposan megtervezésre kerül a felújítás minden részlete.
A tervezésben az első lépés mindig az inspiráció gyűjtése, aztán a méretek felvétele és alaprajzok megrajzolása, majd a méretek ismeretében elkezdhetjük járni a boltokat, hogy kinézzük mi az, ami tetszik és ami belefér a költségvetésünkbe.
Mindig érdemes a tervezés alatt mintákat beszerezni, főleg burkolatból és nézegetni azokat még pár napig, abban a helységben, ahol használni fogjuk. Ezzel megelőzhetjük, hogy akkor derüljön ki, hogy mégsem tetszik, amikor már felrakta a burkoló.
A felújítás tervezéshez találunk ingyen letölthető tervező füzeteket a neten. Ezeket használhatjuk, hogy minden információt és ötletet egybe gyűjtsünk és szervezettek legyünk.
Ha megvannak a tervek, akkor érdemes kihívni a kivitelezőt és részletes árajánlatot kérni, amiből látszik melyik tétel mennyibe kerül. Így , ha minden tervünk nem fér bele a keretünkbe, akkor bizonyos tételeket a tervből elengedhetünk vagy változtathatunk, még a megállapodás és a munkakezdés előtt.
Ha így megtervezzük a felújításunk és még a munka kezdés előtt átbeszéljük a kivitelezővel, akkor egy ilyen kivitelezés jóval kisebb eséllyel fog elcsúszni.
- Készlethiány
A másik gyakori leállási probléma, hogy a szükséges anyag nem érkezik meg időben, vagy menetközben elfogy és utánrendelni kell.
A covid ideje alatt kezdődött meg, hogy lassult a fuvarozás és egyre hosszabb lett a várakozási idő a megrendelt termékekre.
Bár ma már a covid igazán nem befolyásolja az árufuvarozást, mégis nehézkes a helyzet.
Ennek az egyik oka lehet, hogy a koronavírus bezártsága alatt, sokan hozzászoktunk és átálltunk az online rendelésre, így a webshopok forgalma erősen megnövekedett, amit már hosszabb szállítási időkkel tudnak csak tartani.
A másik oka pedig a termékek hosszú kiszállítási idejének – vélhetően a magas infláció következményeként - az, hogy sem a boltok, sem a webshopok jelenleg nem tartanak fenn olyan nagy készletet, mint korábban. Azokból a darabokból, amik kevésbé fogynak, alig található raktáron, és általában várni kell míg külföldről beérkezik.
Egy lakás felújítás alatt a megrendelő egy elég speciális ötszögletű zuhanykabint rendelt a fürdőszobába egy budapesti raktárral és bemutatóteremmel rendelkező webshopból. A webshop azt jelezte, hogy raktáron van a termék, amiről kiderült, hogy a raktár külföldön van. Mivel kevesen keresik ezt a terméket, ezért nem tartanak belőle, hanem beérkezett vásárlás esetén megrendelik a külföldi beszállítótól. A kabin közel 4 hétig utazott, majd a karácsonyi leállás miatt a bolt bezárt, így további 2 hétig raboskodott.
Egy ilyen szituációban is sajnos az lehet a végkifejlet, hogy a szerelők, ha nem tudnak tovább haladni a munkával, elmennek és másik munkába kezdenek bele a kieső időben, és akkor nehezen fognak újra visszajönni.
Próbáljuk meg ezeket a helyzeteket kikerülni. Mindenképp egyeztessünk a kivitelezővel, hogy nagyjából mikorra van szüksége az adott termékre, és amennyiben webshopból rendelünk, úgy előtte hívjuk fel az ügyfélszolgálatot, és érdeklődjük meg pontosan a készletet és a várható érkezési időt.
Ha az első hely nem ad megfelelő határidőt a szállításra, nézzünk körbe, keressünk rá a termékre a google-ban, hogy más helyeken megtaláljuk-e, és kérdezzük meg ott is.
Előfordulhat, hogy nem mindenhol ugyanúgy hívják a terméket, de ilyenkor használjuk a google kép kereső funkcióját. A választott termék képét mentsük le, majd a https://images.google.com oldalon a kamera ikonra kattintva töltsük fel és indítsuk el a keresést.
Sok esetben egy kis kutakodás után még olcsóbban vagy épp akciósan is megtalálhatjuk a terméket más boltokban.
Ugyanígy például bizonyos esetekben, érdemes rááldozni még egy kis pénzt, és ha burkolatot vásárolunk többet vegyünk - még a hulladákra számoltan felül is - nehogy abba a helyzetbe kerüljünk, hogy pár darab szükséges még, de már nem kapható ugyanaz a termék vagy újabb hosszú várakozási idővel érkezik meg az utánrendelés. Mert az alatt az idő alatt a burkolónknak nyoma fog veszni.
- Hibás a termék
A legtöbb bosszúságot az tudja okozni, amikor mindent előre megterveztünk, időben kiválasztottunk, meg is érkezett, már ott a szaki is, hogy használja, de nem vettük észre, hogy hibás.
Egy felújításon konyha szekrényt kellett festeni minőségi krétafestékkel. A Megrendelő a festéket időben kiválasztotta, meg is kapta még időben, majd el is kezdődött a festés. A doboz akkor lett először felnyitva, mikor a festő használni kezdte, és ekkor derült ki, hogy bár a csomagoláson a kért szín neve volt feltüntetve, de a dobozban nem az volt.
Mivel minden felújítás alatt a munkák egymásra épülnek, ha az egyes feladatokat különböző szakemberek végzik, sajnos senki nem fog tudni időben végezni a feladatával.
A festés hiányában a konyhaszekrényt nem lehet felrakni, akkor a villanyszerelő nem tud jönni bekötni a sütőt, és a vizes nem fogja bekötni a csapot, és így tovább.
Abban az esetben, ha a felújítást generálkivitelező végzi, némileg jobb lehet a helyzet, mert át tudja szervezni a felújításon belül az embereit és a munkafolyamatokat, és a probléma megoldásáig tud más helyiségben haladni.
De a legjobb megoldás az, ha a felújítás alatt minden megérkező terméket kibontunk és ellenőrzünk időben. Mert a csempe eltörhet, a festék rossz színű lehet, a zuhanykabin túl kicsi lehet... A csere folyamata pedig sok esetben megint csak hosszú idő.
Egy felújítás alatt mindig vannak váratlan és előre nem látható események. De ezen kívül minden másra fel lehet készülni.
A legfontosabb az, hogy előre tervezzük meg, folyamatosan ellenőrizzük az eseményeket és mindig mindent egyeztessünk le a kivitelezőkkel.