Kivitelezőként nem olyan meglepő manapság, hogy 5-ből 4 munkánkon az elmúlt évben az Ügyfelek jelezték már árajánlatkéréskor, hogy igénybe vennék az otthonfelújítási támogatást. Ennek nagyjából ma minden Magyarországon bejegyzett, törvényesen működő, adózó vállalkozás megfelel, amellyel az igénylő nem áll kapcsolatban.
Legutolsó munkánkon egy extra kérés is érkezett, hogy adjuk is be a kérelmet az Ügyfél nevében. Ugyan kaptunk egy hiánypótlást, de ettől még nem lett veszve semmi, mert a végére sikeres igénylés lett belőle.
Első hallásra a kérelem összekészítése és beadása képtelen vállalkozásnak tűnt, elnézve az elénk tornyosuló papír és szabály tenger látványát. De végül is áthajóztunk sikeresen azon a bizonyos tengeren és néhány tapasztalatot szereztünk ebből is.
- Teljes a káosz az ingatlan címadatokban
A felkérést követően az iratok összekészítését azzal kezdtük, hogy bekértük az igénylőtől – nevezzük ezután Ügyfélnek - a lakcímkártyákat, hiszen a támogatás első és fontos feltétele, hogy a család legalább egy éve lakcím kártyával igazoltan a felújított ingatlanban éljen (kivéve, ha újonnan vásárolják az ingatlant).
Hogy biztosra menjünk a címek tekintetében lekértük az ingatlan tulajdoni lapját, és nagyon jól tettük. Ezt bárki egyszerűen megteheti, a földhivatal online portálon, ügyfélkapus azonosítást követően, 1.000,-Ft ellenében.
A tulajdoni lapon azt tapasztaltuk, hogy a lakcím kártyákon bejegyzett lakcím és a tulajdoni lap szerinti ingatlan cím nem egyeznek egymással. Bár ugyan arról az ingatlanról volt szó, mégis eltérés mutatkozott a két adatban, ami azért egy ügyintézőt eléggé megzavarhat.
A probléma orvoslására megkértük Ügyfelet, hogy az illetékes Önkormányzaton szerezzen be egy lakcím igazolást. Ezt az Önkormányzat 2 napon belül kiadta, és rögzítette benne, hogy az eltérés ellenére, ugyan arról az ingatlanról van szó. Ezt az igazolást, később csatoltuk a kérelemhez.
- A házastársunkon is áll vagy bukik minden
Nagy félreértés övezi a házastárs szerepét is a támogatás igénylésében. Jelen esetben bár minden számla Ügyfél nevére szólt, és Ő volt egyetlen tulajdonosa is a szóban forgó ingatlannak, az egyenletből nem maradhatott ki a házastárs sem. Pusztán azért, mert közös lakcímen lakik Ügyféllel és a gyerekekkel.
Az Ő részéről csatolni kell a 2. sz. nyilatkozatot, amiben úgymond meghatalmazza Ügyfelet, hogy az Ő nevében is benyújtsa a kérelmet. A nyomtatvány kicsit kusza lehet első ránézésre, de a lényeg, hogy a felső részbe kerül a házastárs neve, és az alsó részbe annak a neve , akinek a nevére a számlák szólnak.
Az az evidencia, hogy házastársunk, a mi társunk jóban rosszban, ami a miénk az az övé is, és satöbbi és satöbbi, az otthonfelújítási támogatás keretében azt jelenti, hogy neki sem lehet adótartozása.
A mi igénylésünk esetén ez okozta a problémát.
- Az elektronika nagy Úr
A kérelem beküldésére van több lehetőségünk is. Beadhatjuk postán vagy személyesen. Ilyenkor le kell tölteni és kinyomtatni a kérelem nyomtatványt, valamint a számlaösszesítő excelt.
Ennek kitöltése után, jöttünk rá, hogy ha elektronikusan adjuk be a kérelmet, akkor ezt nem kell külön kitölteni, mert a rendszer lapjai között, ezek szerepelnek.
Ügyfélkapus bejelentkezés után a SZÜF felületen, az ingatlan rovatot kiválasztva találjuk a családok otthonteremtési támogatáshoz szükséges kérelem nyomtatványt. A nyomtatvány egész jól meg van szerkesztve, abban másolhatjuk az igénylő és a házastárs adatait, nem kell újra meg újra bepötyögni és ellenőrizni.
A kitöltés nem bonyolult, bár egy – két csúnya káromkodás közben párszor újra kezdtük a műveletet, mire rájöttünk, hogy ajánlott „az űrlap mentése” folyamatos nyomkodása, mert 10 perc tétlenség esetén kidobál minket a rendszer, és minden odavész.
A kérelem kitöltésének legbonyolultabb része - nekünk - a vége felé található számlaösszesítő. Itt először is fel kell sorolnunk minden számlát, ami a birtokunkban van, és az azokon lévő minden tételt be kell sorolnunk a Rendelet szerinti munka kategóriába, majd azon belül megosztanunk anyag és munkadíj részre. Ez azt is jelenti, hogy egy számlát kétszer is fel kell vinni két külön sorba. Volt előleg számlánk is, de ezt nem kell beírni a táblába, csak majd a mellékletekhez csatolni.
A kérelem legvégén jutunk el a mellékletek csatolása részhez. A mi esetünkben, ami elengedhetetlenül szükséges volt az
- a vállalkozói szerződés és annak melléklete,
- minden érintett lakcím kártyája,
- az igénylő és házastársa személyi igazolványa,
- számlák, minden előleg, rész és végszámla
- kifizetési bizonylat, csak az utalós számlák esetében, mert a készpénz számlánál, maga a számla bizonyítja, hogy az ki lett fizetve
- sz. nyilatkozat
- adóigazolások
- és az extrák : lakcím igazolás , valamint mi beadtunk egy részletes költségvetést is, hogy az ügyintéző pontosabb képet kaphasson arról milyen munkák lettek elvégezve és milyen anyagok lettek felhasználva.
A mellékleteket, ha feltöltöttük, utána tudjuk hitelesíteni az Ügyfélkapuval. Minden nyomtatványt, még a házastársra vonatkozót is az Ügyfél ügyfélkapujával tudtunk hitelesíteni. Ne kapjunk szívrohamot, ha hiba üzenetet kapunk, arra vonatkozó lehet, hogy az adóigazolás, mivel már önmagában is hiteles a NAV által, ezért újra nem lehet hitelesíteni.
- Nem elég, hogy úgy gondoljuk
Az eredeti kérelemhez csatoltuk Ügyfél nemleges adóigazolását is, tehát, hogy nincs tartozása. Ettől sem kell megijedni, mert egyszerű folyamat.
Szükség van hozzá egy abevjava keret programra, és az IGAZOL nevű NAV nyomtatvány kitöltésére, amit a keretprogramon belül Ügyfélkapus kód megadásával lehet beküldeni az Adóhivatalhoz.
Házastársnak nem volt saját Ügyfélkapuja, de mivel az Ügyfél esküdött rá, hogy nincs a párjának adó tartozása, és mi ezt el is hittük, beküldtük a kérelmet ennek ellenőrzése nélkül.
Hiánypótlást érő hiba volt.
Hiánypótlási végzést Ügyfélkapun kaptunk 4 nappal a beadás után. Ebben részletesen le volt írva , hogy mire vonatkozik a hiánypótlás. Jelen esetben arra, hogy Ügyfél Házastársának van némi adótartozása. Nem sok, de épp a határ felett van. Ekkor már Ügyfél is emlékezett rá, hogy valamit elfelejtettek befizetni.
Házastárs gyorsan elrohant az okmányirodába Ügyfélkaput csináltatni. Ennek birtokában lekértünk egy adófolyószámlát az Ügyfélkapu ebev szolgáltatása segítségével. Ezzel azonnal láthatjuk, hogy milyen tartozás áll fenn. Ügyfél a tartozást gyorsan elutalta, és ezután kértünk egy adóigazolást Házastársnak is.
Mivel a végzésben úgy szerepelt, hogy az Adóigazolásnak a kérelem benyújtását követő 15 napon belülinek kell lennie, ezért sürgetett az idő. Nem vártuk meg, míg az utalást az Adóhivatal felkönyveli az adófolyószámlára, hanem az Igazol nyomtatvány mellékleteként elküldtük az adótartozás utalási bizonylatát is. Ezzel pikk-pakk, már másnap meg is kaptuk az igazolást.
Ennek birtokában újra neki láttunk a kérelem kitöltésének, de fontos, hogy hiánypótláskor nem kell kitölteni az összes kérdést újra. Ha megnyomjuk az ellenőrzés gombot, a rendszer jelzi, mik a kötelezően kitöltendő adatok. Ezeket beírtuk, csatoltuk a hiányzó adóigazolást, hitelesítettük és beküldtük a kérelmet. Két nap múlva landolt is a támogatói okirat a postaládában.
- Tájékozódni veszélyes
A készülődés során volt egy olyan pont is, ahol már majdnem nem adtuk be a kérelmet, mert a mindenhol olvasható szabályok szerint az igénylőnek legalább 1 év folyamatos munkaviszonyra van szüksége, amiben legfeljebb összesen 30 nap megszakítás lehet.
Jelen esetünkben Ügyfélnek korábban évekig folyamatos munkaviszonya volt, de a koronavírus alatt elvesztette a munkáját, és mivel ez épp karácsony volt, amikoris extra sebességgel telnek a napok, több mint 30 nap telt el a munkaviszony megszakadása és aközött, hogy regisztrálta magát munkanélküliként.
Az alap hírekkel ellentétben viszont jelenleg él egy szabályozás, ami – leegyszerűsítve azt mondja, hogy - ha az igénylő a koronavírus alatt vesztette el a biztosítási viszonyát, és 90 napon belül új viszonyt létesít, akkor nem kell figyelembe venni a 30 napnál hosszabb idejű megszakadásokat.
Szerencsére az Államkincstár ügyintézői nagyon készségesek voltak, és felvilágosítást adtak ennek a szabálynak a létezéséről, ezért vállaltuk, hogy beadjuk a kérelmet. És valóban nem volt ebből probléma.
A legfontosabb útravaló a történetünkből annak, aki a támogatás igénybevételét tervezi, hogy mindig hiteles forrásból kell tájékozódni, és minden bizonytalanság esetén szükséges információt kérni az illetékes szervektől. A mi tapasztalatunk az, hogy az ügyintézők segítőkészek és valóban igyekeznek, hogy gyorsan pörögjenek ki a kérelmek. Ebben segíthetünk nekik azzal, ha csatolunk olyan dokumentumokat, amik bár nem kötelezőek, de előre mozdítják az Ő munkájukat is, hogy a mi kérelmünk lehessen a következő , amit gyorsan kipörgetnek.
EZ IS ÉRDEKELHETI
10 tévedés az otthonfelújítási támogatás kapcsán
Szerződjünk okosan a kivitelezővel
Letölthető szótár és tervező füzetek lakás felújításhoz